Brief aan PostNL
- Tamara Stoffers

- Nov 14, 2023
- 3 min read
Updated: Nov 16, 2023
Onze voornaamste correspondentie-expert heeft al meermaals gepleit voor de heropleving van de briefpost. Maar om dit te bewerkstelligen moeten er natuurlijk alianties gesmeed worden. Met dit doel schreef Tamara Stoffers een brief aan Post-NL in de hoop daar een nieuwe functie te verwerven; de ambassadrice van de briefpost.

Beste PostNL,
hierbij bied ik mijzelf aan als ambassadrice van de briefpost, gezien deze bijna verloren kunstvorm hard aan een herwaardering toe is.
Ik zou nu natuurlijk kunnen vervallen in het opsommen van redenen waarom deze vorm van tastbare communicatie haar gangbaarheid heeft verloren. Ten bate van onze gemeenschappelijke missie lijkt het mij echter nuttiger te onderzoeken hoe we dit proces een halt toe kunnen roepen of zelfs kunnen zorgen voor een heropleving van de geschreven brief. (Als vinyl weer relevant kon worden en analoge fotografie niet langer gezien wordt als achterhaald, dan zie ik niet in waarom de brief geen gelijk lot beschoren zou kunnen zijn.)
Hoe kunnen we dat teweeg brengen? De kwaliteit en tactiliteit van de briefpost moet bezongen worden. Het schrijven en ontvangen van post moet tot een ervaring worden die verband houdt met positieve associaties. De deurmat mag niet langer het territorium zijn van de brieven van de belastingdienst en andere instanties die iets van de ontvanger eisen. Post zou iets moeten zijn wat de ontvanger onbaatzuchtig geeft, laat ervaren en vasthouden. Stukken om te koesteren, te herlezen en vervolgens bewaren in doosjes onder het bed. Een tastbaar stukje aandacht om te lezen tijdens het schemeren, tijdens het drinken van het eerste kopje koffie op de zaterdagmorgen, of om hardop voor te lezen aan de keukentafel. Het moet prikkelen en uitnodigen tot antwoord. En het schrijven van een antwoord kan een plezierige zoektocht zijn naar de passende woorden; een moment van intieme reflectie, waardoor de corresponderende een betere band opbouwt met zowel de geadresseerde als zichzelf.
Zo kan ik natuurlijk pagina’s vullen over de liefde voor correspondentie die ik persoonlijk koester en de redenen waarom dit naar mijn mening een wijdverspreid fenomeen zou moeten zijn. Maar om dit bredere draagvlak te creëren dien ik niet enkel lyriek in te zetten of volzinnen te breien a la Harry Mulisch. Er dient een voorstel op tafel gebracht te worden. En toevallig heb ik een uitgewerkt plan aan te bieden dat als basis kan dienen ten bate van de succesvolle ontplooiing van onze gezamenlijke missie; de heropleving van het briefschrijven.

Bijgevoegd vinden jullie een flyer van Het Correspondentiekantoor. Deze instelling helpt aspirerend corresponderenden door een luisterend oor te bieden voor hun verhaal, en vervolgens namens hen in de pen te klimmen en de eerste brief te schrijven aan een geadresseerde naar keuze. De tekst wordt ter plekke verwerkt op de typemachine en meegegeven aan de bezoeker. Het rijdende kantoor (de BrievenBus) stond afgelopen jaar op verschillende festivals, onder andere het Stadsfestival in Zwolle. Graag zou ik de activiteiten en missie van het Correspondentiekantoor onder de aandacht brengen van een breder publiek. En dit is waar wij de handen ineen zouden kunnen slaan.
Zo zie ik een post-crossing festival voor mij, een evenement waar men gratis een kaartje kan sturen aan een eenzame bejaarde, penvrienden kan worden met vluchtelingen die de Nederlandse taal machtig willen worden, of een service die brieven schrijft aan vervelende schoonmoeders rond Valentijnsdag. De thema’s waar men uit kan putten zijn eindeloos. De mogelijkheden van het CorK om op eigen houtje zulke evenementen op poten te zetten zijn beperkt. Aldus zou ik graag in gesprek komen met iemand van PostNL die hier wel raad mee zou weten.
Dit zijn de dingen waarvan ik hoop dat jullie deze mij kunnen bieden;
-in samenwerking evenementen en happenings creëren
-een zondvloed aan postzegels (nader overeen te komen), in te zetten door het CorK
-promotie via de kanalen van PostNL. Zo mag het CorK gebruikt worden op reclamemateriaal en producten van de post.
-indien mogelijk, een functionele brievenbus nabij het CorK tijdens evenementen.
Van mij kunnen jullie verder verwachten dat het logo van PostNL wordt gebruikt op door het CorK uitgegeven materialen, zoals de maandelijkse nieuwsbrief (per post verstuurd dankzij de aangeleverde zegels), flyers en posters. Daarnaast zou ik graag PostNL materialen inzetten in en rondom het kantoor. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan postzakken die functioneren als zitzakken en een brievenbus om de ter plekke gekochte kaartjes en geschreven brieven in te deponeren. Het uiterlijk van het rijdende kantoor zelf zal de karakteristieke oranje kleur dragen. Naar wens zouden er verdere visuele kruisbestuivingen plaats kunnen vinden in de vorm van postzegelontwerpen of nader over een te komen producten. Uiteraard zou deze samenwerking voor mij ook een passende gage opleveren (eveneens nader overeen te komen).
Ik sta ten zeerste open voor jullie ideeën en hoop in contact te komen met iemand die mijn enthousiasme deelt.
In afwachting van antwoord verblijf ik,
Vriendelijke groet,
Tamara Stoffers



Comments